Proszę czekać
Proszę czekać

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Są one wykorzystywane w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień dot. przechowywania plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookies na Twoim komputerze.

Zbliżają się wybory do Parlamentu Europejskiego – Wykorzystaj swój głos, by inni nie zdecydowali za Ciebie!

06.06.2024
Już 9 czerwca 2024 r. odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego. Jest to ważne wydarzenie, które pozwala nam, obywatelom Polski i Unii Europejskiej, decydować o kierunku, w jakim będzie podążać Europa.
 
Czym jest Parlament Europejski?
Parlament Europejski (PE) jest jedynym organem UE, który jest bezpośrednio wybierany w powszechnych wyborach europejskich. Posłowie i posłanki do PE reprezentują obywateli swoich państw i ich interesy w procesie decyzyjnym na szczeblu europejskim.
 
Dlaczego warto głosować?
Parlament Europejski podejmuje decyzje i opracowuje przepisy dotyczące ważnych kwestii, które wpływają na nasze codzienne życie, takie jak np. zmiany klimatyczne, prawa człowieka, miejsca pracy, gospodarka, migracja i wiele innych.
- Współdecydowanie o przyszłości Unii Europejskiej: w tym roku w Polsce wybieramy 53 posłów i posłanek, którzy będą wpływać na kierunek, w którym zarówno Europa, jak i nasze lokalne społeczności będą się rozwijały.
- Wzmocnienie głosu Polski: wysoka frekwencja wyborcza wzmacnia pozycję naszego państwa w Unii Europejskiej.
- Realizacja obywatelskiego obowiązku: udział w wyborach to fundamentalne prawo każdego obywatela, dające możliwość wyrażenia swoich poglądów i preferencji politycznych.
 
Jak oddać głos?
Głosować może każdy obywatel Unii Europejskiej niezależnie od narodowości, który najpóźniej w dniu wyborów ukończył 18 lat i jest zarejestrowany do głosowania. W przypadku przebywania poza państwem zameldowania, można zagłosować w jednym z konsulatów swojego państwa w kraju zamieszkania.
Krótka instrukcja dla osób głosujących w Polsce:
1. Sprawdzić we właściwym urzędzie gminy czy Pan/Pani jest wpisany/a do rejestru wyborców. Można także pobrać zaświadczenie o prawie do głosowania, by móc oddać głos w dowolnym obwodzie głosowania na terenie Polski.
2. Zweryfikować na kogo można zagłosować i wybrać kandydata lub kandydatkę, których Pan/Pani uzna za najbardziej odpowiednich do reprezentowania Pana/Pani interesów na poziomie europejskim.
3. Wyszukać swój lokal wyborczy i jego godziny otwarcia. Wyborcy w Polsce głosują w obwodowych komisjach wyborczych w miejscu stałego zamieszkania. Wyszukiwarka obwodowych komisji wyborczych: https://wybory.gov.pl/pe2024/pl/obwodowe/wyszukiwarka
4. Przyjść do wyznaczonego lokalu wyborczego w dniu wyborów (9 czerwca 2024 r., niedziela).
Ważne! Zabrać ze sobą ważny dowód osobisty lub paszport.
5. Otrzymać kartę do głosowania i oddać swój głos na wybranego kandydata lub kandydatkę.
 
Więcej szczegółowych informacji o wyborach, listach kandydatów oraz lokalach wyborczych można znaleźć na oficjalnej stronie Państwowej Komisji Wyborczej ( https://wybory.gov.pl/pe2024/ ) oraz na stronach internetowych lokalnych urzędów miast i gmin.
Pamiętajmy, że demokracja jest procesem ciągłym, wymagającym stałej pracy i wspólnego zaangażowania. Ale też demokracja zaczyna się od prostych działań: udziału w referendum, podpisania petycji, czy też właśnie udziału w wyborach. Im więcej osób głosuje, tym demokracja staje się silniejsza. Wykorzystajmy swój głos!
___
Artykuł przygotowany przez Fundację Instytut Polityk Publicznych w ramach European Parliament Elections 2024 Awareness Campaign. Sfinansowane ze środków UE na podstawie umowy o udzielenie dotacji nr COMM/SUBV/NAT/2024/E/101160418. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Parlamentu Europejskiego. Unia Europejska ani Parlament Europejski nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
 
05_Grafika_przypomnienie o wyborach_poziom.jpg (375 KB)
 

Zastrzeż PESEL i chroń swoje dane w mObywatelu 2.0

04.06.2024
Liczba prób wyłudzeń kredytów na cudze dane rośnie.
 
Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło więc do aplikacji mObywatel 2.0 usługę Zastrzeż PESEL.
Dzięki niej użytkownik może zastrzec swój numer PESEL, cofnąć zastrzeżenie i ponownie je ustawić. Widzi też, jakie firmy i instytucje sprawdzały jego numer PESEL i z jakiego powodu.
 
Od 1 czerwca 2024 instytucje finansowe będą miały obowiązek sprawdzenia statusu numeru PESEL np. przed udzieleniem pożyczki.
W związku ze wzrostem przestępczości z wykorzystaniem skradzionych danych osobowych* Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło usługę Zastrzeż PESEL.
 
Dzięki niej użytkownik aplikacji mObywatel 2.0 może:
- zastrzec swój numer PESEL,
- cofnąć zastrzeżenie (bezterminowo lub czasowo),
- dowiedzieć się, kto sprawdzał jego numer PESEL i z jakiego powodu,
- sprawdzić historię swoich zastrzeżeń.
 
Zastrzeżenie i cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.
Zastrzeżenie numeru PESEL zabezpiecza przed niechcianym kredytem lub zakupem na raty.
Po zastrzeżeniu numeru PESEL nadal można:
- pójść do lekarza,
- zrealizować receptę,
- kupić bilety lotnicze,
- załatwić sprawę w urzędzie.
Cofanie zastrzeżenia numeru PESEL jest szczególnie przydatne, kiedy chcemy z niego skorzystać, np. wziąć kredyt lub kupić sprzęt na raty. Po cofnięciu zastrzeżenia można ponownie zabezpieczyć swój numer PESEL najwcześniej po upływie 30 minut.
 
Historia numeru PESEL w aplikacji
Kolejną przydatną funkcją usługi Zastrzeż PESEL jest historia, w której sprawdzimy:
- daty zastrzeżeń numeru PESEL,
- kto, kiedy i z jakiego powodu sprawdzał nasz numer PESEL.
Funkcja nie tylko daje wgląd w historyczne operacje, ale też pomaga w wychwyceniu prób nieuprawnionego wykorzystania numeru PESEL.
 
Zastrzeżony PESEL – weryfikacja już od czerwca.
Od 1 czerwca 2024 banki i inne instytucje będą miały obowiązek sprawdzać, czy PESEL jest zastrzeżony np. przed udzieleniem kredytu. Jeśli mimo zastrzeżenia powstanie zobowiązanie, instytucje te nie będą mogły dochodzić roszczeń z tego tytułu. Tym bardziej warto korzystać z usługi Zastrzeż PESEL i chronić swoje dane.
 
Więcej informacji o aplikacji i usłudze Zastrzeż PESEL znajdziesz na stronie www.info.mObywatel.gov.pl
 
Film instruktażowy o usłudze Zastrzeż PESEL: https://www.youtube.com/watch?v=oJqNj5wH__Y
Informacja prasowa Ministerstwa Cyfryzacji.

Grafika3.png (458 KB)

Aktualny harmonogram zebrań wiejskich - wybory sołtysów i rad sołeckich na kadencję 2024 - 2029

03.06.2024
Zmianie uległ harmonogram zebrań wiejskich dla sołectw Borowo i Byczyna.
Poniżej aktualny harmonogram zebrań wiejskich - wybory sołtysów i rad sołeckich na kadencję 2024 - 2029.
Harmonogram zebrań wybory sołtysa i rady sołeckiej 2024 r..jpg (1.05 MB)

OGŁOSZENIE

29.05.2024

Wójt Gminy i Rada Gminy Dobre organizuje konkurs pod nazwą: „Piękne ogrody w gminie Dobre”.

Chętni, którzy chcą wziąć udział w konkursie, a nie zostali nagrodzeni w ostatnich 4 latach w konkursie „Czysta zagroda – zagroda przyjazna dla środowiska”, mogą dokonać zgłoszenia u Sołtysa lub w Urzędzie Gminy Dobre pokój nr 5, tel. 54 285 01 57 (wew. 35).

Zgłoszenia będą przyjmowane do dnia 20 czerwca 2024 r. W załączeniu Regulamin konkursu „Piękne ogrody w gminie Dobre” – prawo lokalne Zarządzenie Wójta Gminy Dobre Nr I/9/2024, dostępne również na stronie internetowej Urzędu Gminy www.bip.ugdobre.pl

https://bip.ugdobre.pl/uploaded_files/serwis_files/attachments/serwis/387/e020d4b3dcbcfb78.pdf

Zalozenie-ogrodu-100.jpg (379 KB)

Harmonogram zebrań wiejskich - wybory sołtysów i rad sołeckich na kadencję 2024 - 2029

28.05.2024
Harmonogram zebrań wiejskich - wybory sołtysów i rad sołeckich na kadencję 2024 - 2029.
 
Dla sołectwa Ułomie data i miejsce zebrania zostaną podane w późniejszym terminie.

Harmonogram zebrań - wybory sołtysów i rad sołeckich 2024 r..jpg (940 KB)

Uwaga! 31 maja Urząd Gminy Dobre będzie nieczynny

24.05.2024

Informujemy, że 31 maja 2024 roku (piątek) Urząd Gminy Dobre będzie nieczynny.

uwaga.png (16 KB)

Informacja o uzyskaniu wsparcia finansowego w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”

24.05.2024

Logotypy NPRCz_page-0001(1).jpg (78 KB)

Informacja o uzyskaniu wsparcia finansowego w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”

Gmina Dobre informuje, że w ramach realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” otrzymała na rok 2024 wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.

Wsparcie finansowe zostało udzielone Publicznej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Krzywosądzy w wysokości 4.000,00 zł.

Udzielone wsparcie przeznaczone będzie na zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami oraz zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych.

 

Pomoc krajowa dla producentów pszenicy, żyta, jęczmienia, pszenżyta lub mieszanek zbożowych – wnioski są przyjmowane do 5 czerwca

23.05.2024

Pomoc krajowa dla producentów pszenicy, żyta, jęczmienia, pszenżyta lub mieszanek zbożowych – wnioski są przyjmowane do 5 czerwca.

O pomoc może ubiegać się rolnik, który pomiędzy 1 stycznia 2024 r. a 31 maja 2024 r. sprzedał pszenicę, żyto, jęczmień, pszenżyto lub mieszanki zbożowe podmiotom prowadzącym działalność w zakresie obrotu zbożami, skupu lub przetwórstwa zbóż lub podmiotom skupującym zboża w związku z prowadzoną przez nie produkcją zwierzęcą.
Ponadto rolnik taki złożył w 2023 r. wniosek o przyznanie płatności bezpośrednich. Ważne jest też to, że beneficjent tej pomocy musi spełniać kryterium mikro-, małego albo średniego przedsiębiorstwa.
 

Obowiązkowy KSeF przesunięty na 1 lutego 2026 r.

21.05.2024

Obowiązkowy KSeF przesunięty na 1 lutego 2026 r.

- Sejm przyjął ustawę przesuwającą termin wdrożenia obowiązkowego KSeF do 1 lutego 2026 r.

- W kolejnym etapie procesu legislacyjnego Ministerstwo Finansów zaproponuje dwuetapowe wprowadzenie obowiązku.

- To oznacza, że proces wystawiania faktur z punktu widzenia przedsiębiorców nie ulega na razie zmianie.

- Już teraz przedsiębiorcy – szczególnie mniejsi – w lokalnych urzędach skarbowych mogą zapoznawać się z funkcjonalnościami darmowych narzędzi przygotowanych przez Ministerstwo Finansów.

9 maja Sejm przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT, który przesuwa obowiązek wystawiania e-faktur na 1 lutego 2026 r. W następnym etapie procesu legislacyjnego przyjętą ustawą zajmie się Senat.

Dalsze zmiany legislacyjne

Przegłosowana w Sejmie ustawa zakłada niezbędne przesunięcie daty rozpoczęcia obowiązywania Krajowego Systemu e-Faktur. Jednakże, aby dać przedsiębiorcom możliwość lepszego zapoznania się z propozycjami zmian i odbycia rzetelnych konsultacji, Ministerstwo Finansów podjęło decyzję o podzieleniu prac legislacyjnych na dwie części.

W drugim projekcie legislacyjnym ministerstwo przedstawi propozycje uproszczeń obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF oraz zaproponuje etapowe wejście w życie obowiązkowej e-faktury:

- 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł.,

- 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

KAS przygotowana, aby pomagać przedsiębiorcom

Oznacza to, że przedsiębiorcy zyskali więcej czasu, żeby przygotować się do obowiązkowego KSeF. Obecnie w procesie wystawiania przez nich faktur nic się nie zmienia i nadal mogą oni korzystać z dotychczasowych narzędzi i rozwiązań.

Ministerstwo zachęca jednak - szczególnie mniejszych przedsiębiorców - do wykorzystania dodatkowego czasu do zapoznania się z darmowymi narzędziami stworzonymi przez resort: Aplikacją Podatnika i e-mikrofirmą. Wkrótce ma się też pojawić Aplikacja Mobilna KSeF, która umożliwi wystawianie podstawowych faktur w KSeF oraz ich korekt, a także podgląd faktur wystawionych i otrzymanych w KSeF.

Przygotowaliśmy merytorycznie około tysiąca pracowników w lokalnych Urzędach Skarbowych. Już teraz są oni gotowi pomagać przedsiębiorcom w korzystaniu z przygotowanych przez nas aplikacji. Jeśli ktoś będzie chciał zobaczyć jak one działają i przekonać się czy spełniają jego oczekiwania i potrzeby, to dostanie indywidualne wsparcie w tym zakresie. Po wakacjach zaczniemy też specjalne szkolenia. Dodatkowo, od stycznia 2025 r. zostanie również uruchomiona specjalna infolinia Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) dla spraw związanych z KSeF" – zapowiada Marcin Łoboda, Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

W każdej chwili można przyjść do US i otrzymać informacje na temat działania systemu, korzystając z pomocy pracowników urzędów skarbowych. Aby nie tracić czasu i nie stać w kolejce, warto umówić się na wizytę w urzędzie na konkretny dzień i godzinę, za pomocą formularza na stronie internetowej. Można przy tym dodać komentarz i wskazać, że tematem spotkania jest uzyskanie informacji nt. KSeF.